Wednesday, April 15, 2009

kaffarah DOSA..

Assalamualaikum w.t.b..

Maaf sahabat-sahabat sekalian..agak lama saya x menulis kan..di terengganu musim xmenentu sekejap hujan sekejap panas sangat jadi mudahlah jatuh sakit, sambil tu exam final juga yang turut membuatkan saya sedikit sibuk..hmm..musim sakit ni..di asrama saya ramai yang kurang sihat termasuklah saya sendiri., tambah2 saya ni kurang darah jd selalulah lemah2 badan jd cepat sgt kene serangan..namun alhamdulillah xterucap syukur yang saya panjatkan kepada ALLAH TA'ALA...dengan menanggung sakit dapat menghapus dosa dosa kecil..masyaALLAH betapa ALLAH itu sayangkn kita..menolong kita tanpa kita sedar..namun kita janganlah mudah mengeluh..kita seharusnya sabar..dan menganggap setiap dugaan dan cabaran yang ALLAH beri pasti ada hikmahnya..

Allah Ta'aala berfirman: "Telah nampak kerusakan di darat dan di laut disebabkan karena perbuatan tangan manusi, supay Allah merasakan kepada mereka sebahagian dari (akibat) perbuatan mereka, agar mereka kembali (ke jalan yang benar)."
(QS. Ar-Ruum: 41).

Rasulullah –Shallallaahu 'Alaihi Wa 'Ala Alihi Wa Sallam bersabda: "Barangsiapa yang Allah menghendaki kebaikan padanya, maka Allah menimpakan kepadanya musibah."
(HR. Bukhari).


Rasulullah –Shallallaahu 'Alaihi Wa 'Ala Alihi Wa Sallam bersabda: "Tidaklah seorang muslim ditimpa rasa lelah, sakit, kegundahan, kesedihan, gangguan dan kesulitan, hingga duri yang mengenainya, kecuali Allah akan menghapuskan dosa-dosanya dengannya."
(HR. Bukhari dan Muslim).

Musibah yang menimpa orang sholeh yang selalu berbuat kebaikan adalah merupakan cubaan baginya untuk meninggikan derajatnya dengan diuji kesabarannya. Musibah yang menimpa orang yang melakukan pelanggaran adalah peringatan baginya agar dia bertaubat dan kembali ke jalan yang benar, juga sebagai hukuman atas dosa-dosanya hingga ia terbebas dari hukuman di akhirat.


Jadi, musibah sebagai peringatan dan kaffarah (penebus dosa) sebenarnya adalah rahmat Allah untuk melindungi hambaNya dari sangsi di akhirat...sakit bukan alasan untuk kita tidak bekerja dan mengerjakan ibadah..masih ingat kisah nabi ayyub a.s?? kita seharusnya menginsafi diri kerane sakit mengingatkan kita kepada mati dan apabila ditimpa musibah sepatutnya iman kita lebih kukuh kepadaNYA..


Ya Allah Engkaulah Tuhanku. Tiada Tuhan kecuali Engkau. Engkau Penciptaku dan aku hambaMu yg tetap dalam kesetiaan dan janjiku sepanjang kemampuanku. Aku kembali kepada-Mu dgn keni’matan dan kembali kepada-Mu dgn dosaku. Maka ampunilah aku. Sesungguhnya tiada pengampun dosa-dosa kecuali Engkau.

p/s: tgh sebuk apply keje dkt jabatan kerajaan dan swasta..maklumlah sebagai anak sulung walaupun perempuan tapi tanggungjawab sangatlah berat..terpaksa besaing dgn manusia2 yg "berkabel" dan juga dalam keadaan ekonomi global yg x menentu ni kita x boleh terlalu memilih..sebaliknya kita perlu menjadi kreatif dan serba boleh..disamping memohon kepadaNYA agar dipermudahkan segala perjalanan hidup dan dimurahkan rezeki..insyaALLAH..
diharap sahabat sahabat mendoakan kejayaan saya..sama2 kita menuju kejayaan kerana ALLAH..


No comments:

Post a Comment