Sunday, April 5, 2009

bersaing utk??? --> SYURGA

Assalamualaikum..w.b.t...

Malam td agak lewat sy tidur..khusyuk melayari internet..di laman web you tube.. SUBHANALLAH MAHA SUCI ALLAH.. sy kagum dgn KEBESARANNYA..

Mlm td baru sy tahu kenapa CATS STEVEN, MICHAEL JACKSON & JERMAINE JACKSON masuk islam..dan mereka bersungguh menaikkan islam, membela islam sedaya upaya mereka..

Dan kenapa Cat Steven berpindah kepada Islam? Inilah hal yang menarik. karena disaat dia dekat dengan kematiannya ia mendapat pertolongan tuhan. Diceritakan bahwa ketika dia sedang berlibur di malibu (1975), dia terseret ombak ketika berenang di pantai. Dan dalam keadaan yang timbul-tenggelam itu, ia berkata “Oh God! If you save me, I’ll work for you”, dan secara perlahan-lahan ombak itu mengantarnya kembali ke pantai. Dan akhirnya dia mulai mencari tuhan, sampai suatu saat saudara kandung dia memberikan terjemahan dari AlQuran kepada dia. Dan dari situlah ia menyadari akan keindahan Islam. Dan Alhamdulillah ia mulai memeluk Islam pada tahun 1977, dan menukar namanya menjadi Yusuf Islam pada tahun 1978.

Kenapa memilih nama Yusuf? seperti pernyataan dia dalam, ia sangat menyukai kisah Nabi Yusuf dalam AlQuran (Joseph dalam versi Inggrisnya), sehingga ia memilih nama tersebut. kini yusuf sibuk berdakwah dan membuat kebajikan..x salah sy dia ade memberi sumbangan untuk membina sekolah utk masyarakat islam di negaranya.

Manakala MICHAEL atau nama barunya MIKAEEL (kerana tertarik gdn nama malaikat, mikail) masuk islam selepas mendapat ketenangan dalam ISLAM. Terus mengerjakan umrah dan membuat kebajikan dengan menyumbang wang untuk membina masjid.

Kenapa orang yang terlahir dengan latar belakang bukan Islam dan ketika menjadi Islam dapat begitu mencintainya, mempelajari Alquran, membaca terjemahannya, dan mengaplikasakannya? Kenapa kita yang memang terlahir dari kalangan Islam tidak melakukan itu?

Mari, mulai sekarang kita mendekatkan diri kepada Allah swt. Karena sesungguhnya pertolongan dan perlindungan hanyalah dari-Nya.

p/s: -x jeles ke tgk diorg buat kebaikan ke jalan ALLAH lebih dari kita yg dh menjadi islam sejak lahir lagi?

-x jeles ke tgk diorg lebih "warak" dari kita?

-x jeles ke silap2 ALLAH lebih syg diorg dr kita? dulu kite dok kutuk diorg..

-KESIMPULANNYE: mari kita sama2 menginsafi perbuatan lalu..biar semlm tinggal noktah, hari ni kita buka buku baru..syiokk oo dok kt syurga.. x caye?? dengo ni! (insyaALLAH kita pon jadi lagi hebat dari diorang)

Surah Ali Imran ayat 133:
Kejarlah oleh kamu ampunan Tuhan kamu dan syurga yang luasnya seluas langit dan bumi disediakan bagi orang-orang yang bertakwa.


Ada dua bentuk taman di syurga: (1) Dua taman yang dicipta Allah daripada perak dengan segala apa yang ada padanya. (2) Dua taman yang dicipta Allah daripada emas dengan segala apa yang ada padanya. (Riwayat Bukhari Muslim).


Ciri ciri Ahli Syurga:
1. Khusyuk dalam solat
2. Menjauhi perkara-perkara mungkar
3. Kuat bekerja hingga orang lain dapat manfaat seperti zakat dan sedekah.
4. Menjaga maruah diri dan keluarga
5. Memegang Amanah
6. Menepati janji
7. Solat di awal waktu.

p/s: kalo 7/7 insyaALLAH cerah masa depan.. mari sama2 kita mengejar SYURGA disamping x meninggalkan amanah di muka bumi ini..SEIMBANGKAN kedua2nya.. Boleh jadi INSAN CONTOH skali..xkan ruginyer.. (^_^)


Firman Allah: Sesungguhnya barangsiapa yang akan kembali pada Allah, dalam keadaan melanggar hukum, maka untuknya neraka jahanam, iaitu mati pun tidak, hidup pun tidak (sungguh menakutkan azab neraka, terus menerus di azab). Dan barangsiapa yang kembali pada Tuhannya, dalam keadaan beriman, dan ia telah melaksanakan amal-amal soleh, maka orang-orang ini, untuk mereka darjat dan martabat yang tinggi dan mulia disisi Allah. Iaitu syurga-syurga yang mengalir sungai, dan kekal mereka didalamnya, dan itulah balasan bagi mereka yang mensucikan diri.

No comments:

Post a Comment